Peps logo

Het ontstaan van Peps Intérim

2024/04/11
De oorsprong van Peps Interim is niet toevallig. De organisatie is ontstaan uit een behoefte van de oprichter zelf. Christophe Quévy voelde zelf het gebrek aan een geschikte partner bij het zoeken naar tijdelijke arbeiders. Peps Interim is ontstaan uit deze behoefte en heeft zo een unieke werkmethode ontwikkeld die vandaag de dag nog steeds een succes is, bijna 20 jaar later.

Hoe kwam je op het idee om Peps Interim op te richten?

Peps is opgericht in 2005, op een moment dat ik zelf manager was in 3 KMO’s, waarvan er één gespecialiseerd was in vlakglasbewerking. Voor dit bedrijf deden we voortdurend beroep op uitzendkrachten. Dit was nodig tijdens drukke periodes. Soms had ik vier of vijf mensen nodig om acht uur per dag te werken, soms in drie ploegen gedurende twee maanden, soms één persoon voor drie weken, en dan helemaal niemand meer. Het was moeilijk om vaste contracten aan te bieden en er was veel behoefte aan flexibiliteit.

Destijds wist ik niets van uitzendwerk en dus richtte ik me tot grote namen als Randstad, Adecco en anderen. In het begin verliep alles goed. Maar na verloop van tijd verslechterde de kwaliteit van mijn relatie met de uitzendbureaus.

Wat ging er mis met die organisaties?

Na verloop van tijd namen de consultants steeds minder moeite om mijn bedrijf te leren kennen. De profielen die ze voorstelden pasten steeds minder bij wat ik zocht. Het verloop van consultants werd steeds groter. En de nieuwe consultants waren niet voldoende betrokken. Ze stelden niet de juiste vragen en toonden geen interesse in de taken die voor de uitzendkrachten waren weggelegd. Sommigen bezochten ons bedrijf niet eens en lazen de functiebeschrijvingen niet. Omdat ik zelf de uitzendkrachten trainde, kon ik direct oordelen over de kwaliteit van de werving.

Destijds was ik niet de enige die deze moeilijkheden opmerkte. Bovendien hadden we als managers in KMO’s noch de tijd noch de vaardigheden om zelf te werven. We waren dus gedwongen om te vertrouwen op een uitzendbureau. Dat is toen wij, met drie partners, besloten om ons eigen uitzendbureau op te richten: Peps Interim.

Wat moest er voor jou anders zijn?

We wilden een uitzendbureau creëren dat dicht bij de klant stond, bij de bedrijfseigenaar. Een bureau dat de tijd nam om mensen te leren kennen, het vak en de bedrijfscultuur te begrijpen. Maar ook om de uitzendkrachten te leren kennen: wat zijn hun vaardigheden, wat is hun werkervaring, wie zijn ze echt? We wilden niet alleen vaardigheden matchen, maar er ook voor zorgen dat de uitzendkrachten zich thuis zouden voelen in de werkcultuur van onze klant.

Hoe is dat in de praktijk gegaan?

Tijdens de gesprekken met consultants van grote interim bedrijven merkten we dat er veel druk op hen lag. Het behalen van steeds hogere doelen, steeds meer dwingende KPI’s, leidde tot een afname van de kwaliteit van hun werk. De focus lag op kwantiteit en niet op kwaliteit. Wij wilden andere waarden vooropstellen.

Bij Peps stellen de consultants zelf de doelen vast die ze haalbaar achten. Er zijn geen KPI’s. We willen dat onze consultants hun werk goed doen, maar zonder druk. Het belangrijkste is dat onze consultants een langdurig partnership opbouwen met klanten, maar ook vertrouwen opbouwen met uitzendkrachten.

We zorgen er dus voor dat onze kandidaten hun toekomstige werkplek goed kennen. We laten ze foto’s zien, video’s of nemen ze mee op een rondleiding op de werkplek. We leggen hen zo goed mogelijk uit welke taken ze krijgen. De sleutel tot succes is een transparante en diepgaande menselijke relatie.

Als er geen KPI’s zijn, wie is er dan verantwoordelijk?

De verantwoordelijkheid ligt bij de mensen zelf. Bij Peps Interim is er een platte structuur. Er zijn geen filiaalmanagers, geen regionale managers. Voor sommige nieuwe collega’s kost dit wat tijd om aan te passen, omdat ze vaak gewend zijn om opdrachten uit te voeren. Medewerkers bij Peps stellen zelf hun doelen vast, werken zelfstandig, nemen hun verantwoordelijkheden op zich en zijn vrij om initiatieven te nemen. We hechten veel belang aan de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers en aan hun welzijn.

Onze medewerkers hebben ook inspraak. Belangrijke beslissingen worden collectief genomen. Op deze manier voelt iedereen zich medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van Peps en zijn eigen ontwikkeling binnen Peps. Het gevoel van verbondenheid wordt versterkt en de interne sfeer is meer dan gezellig. Als onze medewerkers zich goed voelen, een goeie tijd hebben met hun collega’s, gedijen binnen Peps, zal de relatie met de klant en de uitzendkracht alleen maar beter worden. Dat is de sleutel tot succes!

Hoe weet je dan of je goed werk hebt geleverd?

Als klanten terugkomen bij Peps. Dat is de ironie van uitzendwerk. Als je kwaliteit levert en de kandidaat is heel goed, krijgt die uitzendkracht na verloop van tijd een aanbod voor een vast contract. Dat betekent dus het einde van het tijdelijke contract en de inkomsten. Maar wanneer deze klant opnieuw een uitzendkracht nodig heeft, zal hij zeker eerst bij ons komen aankloppen, zich herinnerend de goede service en kwaliteit die hij heeft ontvangen. Op deze manier leggen we langdurige partnerschappen met onze klanten. Het is niet de naam van het bureau die het succes bepaalt, maar wel de nauwe relatie van de consultant met zijn klant en uitzendkrachten.

In onze sector draait alles om menselijke relaties. Wanneer deze goed zijn, kunnen we mooie successen behalen.

Peps Uitzendbureau vandaag

Na de lancering in 2005 met slechts één kantoor, heeft Peps Interim vandaag maar liefst zeven kantoren in Wallonië en één kantoor in Gent. Sinds 2018 maakt Peps deel uit van de Select Group. De formule blijft hetzelfde en is dus duidelijk succesvol, zoals blijkt uit 4 opeenvolgende nominaties voor de Trends Gazellen!

Wil je meer weten over Peps? Bekijk de website.

ONTVANG ONZE VACATURES IN JE INBOX

We helpen elk individu en elke organisatie om hun volledige potentieel te bereiken, door middel van menselijk kapitaal.